måndag 16 november 2009

Inlämning 1

Nu ska jag försöka förklara lite hur jag gjrt de olika delarna i Flash.

Bildspel
Först öppnade jag en bild i photoshop. I den bilden drog jag in de tre andra bilderna som jag ville ha med i bildspelet, så att alla bilder låg på varandra men i olika lager. Sen ändrade jag storleken på bilderna så de skulle passa storleken på flashfilen. Därefter gick jag in i flashdokumentet och valde File/Import/Import to Library. Där letar man upp bilden, väljer den och sen markerar man de lager man vill ha. Man väljer sen att man vill importera bilden som editable layers, att det ska sparas som ett movie clip och klickar på okej. Därefter får man redigera de olika lagren och ställa in vart de olika lagren ska ligga. För att göra en intoning av en bild skapar du en keyframe cirka en halv sekund in i ett lager. Du sätter den första keyframens alpha till O procent. Se till att första framen är markerad och gå ner till properties-fönstret och där det står tween klickar du i motion. Bilden kommer nu tonas upp. Därefter gör du likadant på alla lager.

Ljudsynk/shape-motiontween
I min ljudsynk har jag använt en ljudfil som fanns med som exempelfil. Jag började med ett nytt dokument i flash. Klicka på Insert/New symbol. Där skriver du i vad du vill att ditt movieclip ska heta, och som filändelse skriver du _mc. I movieclipet skapade jag fem lager för att kunna reglera olika saker. Lagren fick namnen, kropp, bord, armar, ansikte och headset. Lagren fick alltså namn så jag skulle veta vad som fanns i de olika lagren. Sen gjorde jag nya keyframes på varannan frame på lagren ansikte, armar och kropp. Sista framen fick vara tre frames lång. I headset-lagret gjorde jag en keyframe på den första, tredje och femte framen. Och på bord-lagret fick en och samma frame löpa till nionde framen. I lagret ansikte gjorde jag sen så att munnen öppnade sig sakta i de olika framesen. I headset-lagret lät jag micken röra sig lite och på lagret som heter armar fick händerna röra sig. Och i kropp-lagret rör sig benen.
När jag var klar med mitt movieclip så gick jag tillbaka på scenen och importerade movie-clipet dit. Då skapade jag lager för bakgrund och målade en bakgrund.
Därefter så la jag in mitt ljudklipp. Då klickar man på File/Import/Import to library och där letar man upp sitt ljudklipp. Sen började jag synkronisera min gumma så att hon skulle öppna och stänga munnen i takt med klippet. Det gör man genom att infoga nya keyframes där man tycker att hon ska stänga munnen. Sedan, om hon har munnen stängd, kan man pausa på en frame genom att klicka på bilden, och sen välja single frame i properties-fönstret och nummer 1, samma sak kan göras om man vill att animationen ska ha munnen öppen länge.
I min ljudsynk-animation la jag också till min motionshape-tween i form av en fluga som flyger över bilden. Landar på en blomma och sen flyger den ur bild. Flugan gjorde jag som ett eget movieclip. Jag la in fyra keyframes på varannan frame. I de olika framesen ändrade jag sen steg-för-steg hur flugan flaxade med vingarna. Sen gick jag tillbaka till scenen och la in flugan. Eftersom flugan skulle flyga över bilden så fick jag lägga in en motionguide, det gör man genom att klicka på symbolen under lagren som ser ut som flera fyrkanter i en lite båge. Då får man ett nytt lager. I det lagret ritar man en väg som man vill att det man ritat ska följa. Sedan flyttar man i första framen flugan till början av linjen klickar i motion-tween och bockar i rutan Snap. Sen gjorde jag likadant när flugan skulle flyga ut ur bild.

Shapetween
För att göra min shape-tween-animation började jag med att rita ett lila streck. I den tolfte framen infogade jag en keyframe. I den skrev jag välkommen hit. Därefter markerade jag första framen igen, gick till properties-paletten och klickade i shape under fliken tween. Jag infogade en ny keyframe på frame 30, där skrev jag hit och infogade ännu en shape-tween. Vid hit la jag också till en punkt i ett nytt lager som även den fick en shapetween och blev en smiley.

Bitmappsbild
Bitmappsbilden gjorde jag ganska liknande sättet som bildspelet gjordes på. Jag öppnade en bild i photoshop och gjorde flera lager av en och samma bild. I de olika lagren gick jag in och ändrade lite grejer. Därefter infogar man bitmappsbilden på samma sätt som bildspelet till flash. De olika lagren i photoshop läggs då i olika lager och man kan flytta keyframesen så de kommer efter varandra och bilden blir då animerad.

Frame by frame
I min frame by frame gjorde jag en gubbe som ror en båt. Jag insåg efter att jag gjort en bra bit på den att det hade varit lättare att göra den typen av animation som motiontween men eftersom jag redan börjat fullföljde jag min tanke.
Jag gjorde återigen olika lager där jag målade de olika sakerna, såsom båt, gubbe, hav och så vidare. Sedan gjorde jag en massa lager där jag gjorde små förändringar ruta för ruta. Förändringarna jag gjorde var att båten och gubben åkte lite framåt och att åran rördes runt sakta. Eftersom jag ville att båten skulle ro ut ur bilden blev min frame by frame längre än en sekund.
Och det var väl allt tror jag. Svårt att förklara på ett lätt sätt tycker jag men någon kanske förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar