måndag 16 november 2009

Ickelinjärt berättande

Min grupp valde att jobba med filmen Titanic. Såhär ser vårat flödesschema ut:


Vi valde Titanic för att det är en film som vi antar att de flesta sett. För att göra en lång historia kort så handlar filmen om Rose och Jack som båda åker med Titanic. Rose är överklass och Jack är fattig men de möts och blir kära. Titanic krockar med ett isberg och sjunker och Rose överlever.

I våran ickelinjära berättelse får tittaren vara med och påverka karaktärernas val och beroende på vilka val de gör förändras handlingen. Ett av valen är alltid att välja precis så som i filmen och väljar man det rullar berättelsen bara på. Interaktiviteten blir alltså mycket större vid våran ickelinjära berättelse och berättelsen har också flera möjliga slut, både lyckliga och olyckliga.

I en ickelinjär berättelse blir det ju på ett sätt mer spännande för att beroende på vilka val man gör så blir berättelsen annorlunda, och man får titta/spela flera gånger innan man sett alla slut. I våran berättelse har vi också valt att man bara får valet, men man vet inte vad som händer om man gör det valet så även det ökar på spänningen.

Det som kan förloras i en ickelinjär berättelse är att man kan bli lite förvirrad över alla olika händelser och de valmöjligheter man har. Det kanske också kan finnas en risk för att historien blir lite hoppig.
När det gäller spel är ickelinjärt berättande att föredra tycker jag både på grund av att det just ökar interaktiviteten och spännningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar