onsdag 11 november 2009

Analysuppgift

Om sidan
Sidan jag ska analysera är http://www.washingtonpost.com/wp-srv/health/childhoodobesity/store/. Sidan ligger på hälsoavdelningen på tidningen Washington posts hemsida. Sally Squires som är den som pratar i klippen är grundare av Lean plate club som är en online-klubb på Washington posts hemsida. Sally är skribent på Washington post och skriver främst om olika hälso- och medicinska frågor.


Hur är det gjort?
Sidan går ut på att man kan välja olika livsmedelskategorier. När man valt en kategori kommer ett klipp med Sally där hon berättar lite om just den kategorin. Inom varje kategori kommer fem-sex olika alternativ upp. Om man väljer en av varorna får man upp en näringsvärdestabell. Därefter kan man välja att lägga varan i en shoppingvagn och i slutändan när man valt alla varor man vill ha så kan man se en tabell som visar alla varors totala näringsvärde. Man kan också jämföra alla varor inom en viss kategori. Det finns också ett sökverktyg där man kan söka på alla möjliga olika varor.


Mottagare
Jag tror att sidan är riktad till föräldrar med överviktiga barn. Detta på grund av att rubriken på sidan är ”Our overweight children”. Sidan riktar sig främst till medelklass som köper mycket färdigmat, och trots att det är ett onyttigt alternativ kommer fortsätta med det.


Vad förmedlas?
Vad som finns i de olika alternativen och vad som är bra. När man jämför alla produkter inom en viss kategori med varandra så är vissa saker gröna och vissa röda. Det, antar jag, ska ge en hjälp på vägen till att ha koll på vad som är det bättre alternativet. Det finns däremot ingen information om vad de olika näringsvärdena betyder och som faktiskt är bra respektive dåligt. Det gör det svårare att välja nyttiga alternativ.


Målet/Syftet
Är att upplysa om vad olika varor innehåller och vilka varor som är nyttigare än andra. Hjälpa föräldrar att se vad det finns för alternativ och vilka som är bättre att äta. Det är lite oklart tycker jag vilka varor som verkligen är nyttiga för det framgår inte helt tydligt. Jag tycker inte att några av alternativen som framhålls känns supernyttiga. Om man inte har koll på vad alla olika näringsvärden betyder så är det svårt att veta vad som är bra och inte. De små filmsnuttarna där Sally berättar lite om de olika kategorierna förenklar för den som besöker sidan för den slipper läsa en massa text. Dessutom är Sally förmodligen känd av läsarna sedan innan då hon jobbat på Washington post i många år och ger då ett trovärdigt intryck.


Sidan är multimodal. Man får använda sig av både synen och hörseln när man navigerar sig runt på sidan. Kanalerna som används är rörliga bilder, i form av filmklipp på Sally, stillbilder på de olika produkterna och text, med en del fakta. Hela sidan är uppbyggd så att besökaren måste vara aktiv. Användaren måste själv klicka sig runt bland de olika kategorierna så sidan ger möjlighet till mycket interaktivitet.


Flödesschema

Mitt flödesschema ser lite rörigt ut med alla pilar men förhoppningsvis går det förstå ändå. När man kommer in på sidan kommer man till en startsida, där Sally i ett filmklipp berättar lite om mat överhuvudtaget. Därefter klickar du på en kategori du är intresserad av. Då kommer det upp ett antal produkter inom den kategorin. Om du klickar på en produkt får du upp lite fakta om den produkten. Sen kan du välja att lägga varan i kundvagen. I kundvagnen ser du sen vad som ligger i den och det totala näringsvärdet. Från varje sida kan du alltid gå direkt tillbaka till produktsidan och välja en ny produkt. Det finns också en databas som du har tillgång till från varje sida. När du är inne på produkter kan du välja att jämföra alla produkter i den valda kategorin med varandra. Från "jämföra"-sidan kan du direkt välja att lägga en produkt i kundvagnen.

1 kommentar:

  1. Kände att jag blev mycket klokare av ditt flödesschema :P

    SvaraRadera